Amikor egy logó már kevés, akkor szólhat nagyot a kisarculat

A kisarculat azoknak a cégeknek tökéletes megoldás, akiknek egy egyszerű logó már kevés, egy átfogó arculati kézikönyvre azonban nincs szükségük (még), vagy éppen lehetőségük. Az egységes megjelenés fontos, a kisarculat ezt teszi lehetővé névjegykártyán, levélpapíron, borítékon. 

„Mi van a logón túl?” – teheti fel a kérdést egy kis- és középvállalkozás vezetője, marketingese, amikor lépne egyet az egységes megjelenés felé. Mert logója valószínűleg mindenkinek lesz már az indulásnál, anélkül szinte lehetetlen boldogulni a piacon. Egy arculati kézikönyv viszont annyira részletes, hogy az irodadekorációtól kezdve a bolti kínálópultokon át a hoszteszek ruhájáig mindent tartalmaz – erre egy kkv-nak nincs szüksége. 

A kisarculat csak a nevében kicsi

A kettő között viszont ott van a kisarculat, amely csak a nevében kicsi, valójában egy kompakt megoldást takar, és egy egységes cég benyomását kelti a partnerek felé. Angolul a brand identity része, azaz nem kicsinylik le az elnevezésében sem. Nem is kell, hiszen pont akkora, amekkorára sok vállalkozásnak szüksége van, ráadásul az egyedi szín- és formavilággal így is segít a pozitív benyomás elérésében. 

Mit tartalmaz? A legalapvetőbb arculati elemeket, megjelenítési formákat. Ide soroljuk a már említett logó mellett a névjegykártyát, a céges levélpapírt, a borítékot. A kisarculat megmutatja, hogy különböző környezetben hogyan használjuk helyesen az elemeket. Ezek mellett egyedi megjelenések is választhatók a megrendelő igényei szerint. Nézzük!

Irodai anyagok/stationery

  • névjegykártya
  • levélpapír
  • boríték
  • pecsét

Offline megjelenések

  • plakát
  • molinó
  • portáldekoráció
  • mappa
  • autódekoráció
  • reklámajándék
  • munkaruha
  • termékcsomagolás
  • kiállítási stand

Online megjelenések

  • banner
  • Facebook cover
  • ikon (keresősávban, app letöltéskor)
  • hírlevélsablon

A kkv-szektornak tökéletes a kisarculat

Ami ennél több, az már az arculati kézikönyv része lesz. Ez a fent említett megoldás egy komplexebb iránymutatás, egy többször tíz oldalas kiadvány, amely tartalmazza a céges arculathasználat legfontosabb elemeit. Általában multik készítenek ilyet: náluk fordul elő leggyakrabban, hogy egy arculatot egyszerre több országban használnak. Marketingesek, trade marketingesek, PR-osok és az ügynökségeik, azaz több tucat ember. Ahhoz, hogy a megjelenés konzisztens legyen, hasznos egy brand identity, ami összefoglalja a fő arculati formákat. 

Ám ennél elég egy költséghatékonyabb verzió, így a kkv-szektorban nem ez a legelterjedtebb megoldás. Mivel a megjelenéseket egy kisebb marketingcsapat, olykor csupán egy vagy két ember intézi, ha egyedi eszközöket fejlesztenek, például egy új megállítótáblát, akkor elegendő a kiinduló arculatot látniuk, nem baj, ha egy kicsit eltérnek attól. Erre tökéletes a kisarculat.

Tartalmazza az összes arculati elemet

A kisarculat tartalmazza a cégre jellemző összes arculati elemet. Ilyenek például a brand színei, a szlogen, a képi elemek (key visual), a minősítő intézetek logói (pl. TÜV, vegán), amelyek szorosan kapcsolódnak a márkához, de nem elválaszthatatlan részei a logónak. Ezek is segítenek abban, hogyan kell helyesen használni a márkanyelvet.

Néhány példa: akad olyan megrendelő, aki előírja, hogy a logó csakis fehér színben használható, és meghatározza a körülötte meghagyandó fehér flekk arányát is. Van, aki színes, mintás háttéren is engedélyezi a használatot, de fehér kontúrt, esetleg eltérő színű háttérszínt kér hozzá. 

A helyes márkaszíneket is a kisarculat határozza meg. Általában egy Pantone-színt választunk a logónak, ez lesz a márka fő színe. Ezt utána konvertáljuk CMYK-ba a nyomtatáshoz, RGB-be a képernyős használathoz és RAL-ba, ha például festéket kevertetnénk ki ebben az árnyalatban.

A logó tervezése a sarokpont

Egy kisarculat elkészítése, kialakítása több irányból áll össze. Ezeket az ötleteket, részmegoldásokat kell egységesíteni, szakmailag elfogadhatóvá, hatásossá tenni. Az alkotási folyamatban a logó tervezése a sarokpont, eköré épül a többi részlet. Mivel ez kiemelt elem, nem elég elkészíteni, részletes leírást is meg kell fogalmazni róla. Ez a szöveg pontosan rögzíti a színeket, a formákat, az elhelyezésre vonatkozó szabályokat. Természetesen a különböző felületeken használt képformátumokra is figyelni kell: egy logónak ugyanúgy „működnie kell” PDF-, AI-, JPG-, PNG- és TIFF-formátumban.

A logó később megjelenik majd minden digitális vagy offline céges kommunikációban, az előre meghatározott méretben ott lesz a névjegyen, a nyomdai és elektronikus levélpapíron, a borítékon, az e-mail aláírásában. Ez az összkép kölcsönöz hivatalos és hiteles megjelenést egy vállalkozásnak, valamint segít az irányelvek és a termékek kommunikálásában is. 

Hatásos elem a névjegykártya

A kisarculat egy fontos tételére, a névjegykártyára is vonatkozik néhány hasznos szabály, jó tanács. Hiába robogunk az online világ felé, még mindig van jelentősége ennek a papírdarabnak, ráadásul felhasználható digitális formában is. 

Maradjunk most a print verziónál, amely nyomtatási szempontból lehet egy- és kétoldalas. Utóbbit azért javasoljuk, mert olcsón lehet üzenni ezen a felületen, ráadásul a célközönséghez szólhatunk vele – a névjegykártyát ugyanis általában olyanoknak nyújtjuk át, akiket érdekel a vállalkozásunk. Sokszor csupán ekkora felület jut arra, hogy meggyőzz valakit a hitelességedről, ráadásul ez a papírdarab évekig képvisel majd téged. Ezért kell a névjegynek illeszkednie az arculathoz, és bemutatnia a cég előnyös tulajdonságait, értékeit. A túl bonyolult, túl feltűnő megoldás sem jó, kontraproduktív lehet. 

A nyomdai és elektronikus levélpapír, valamint a céges boríték hasonló részfeladatokat lát el: minden, a vállalathoz kapcsolódó hivatalos dokumentumnak tükröznie kell az összképet. Fontosabb ez, mint amit elsőre gondolnánk.

A fentiekből látszik, hogy egy kisarculat szakértő megalkotása nem kis feladat. Megéri azonban időt, energiát és pénzt szánni rá, mert ha jól sikerül, jelentősen erősíti a cégedről kialakított összképet.