A céged design bibliája – az arculati kézikönyv

Lehet, kicsit hatásvadásznak tűnik a cím, de az arculati kézikönyv egy olyan alapdokumentum, ami összefoglalja a céges megjelenések grafikai és tartalmi elvárásait és összes szabályát. Ha sokféle kontextusban jelenítjük meg a cégünket, szükség lehet egy sorvezetőre, ami megmutatja, hogy az egyes csatornákban konkrétan milyen megjelenést alkalmazzunk, hogy maximalizáljuk a pozitív hatást.

Örömteli változás a magyar vállalkozásoknál, hogy a legtöbb cég felismeri, hogy szüksége van saját logóra. Azonban sokak nem teszik meg a következő lépést és nem készítik el a saját arculati kézikönyv verziójukat. Az arculati kézikönyv létrehozásával a céges marketing megjelenések egységesíthetők, mert az összes grafikus, tervező és alvállalkozó ugyanabból a forrásból dolgozik. Azért is hasznos egy ilyen kiadvány, mert nem a gyártás elkezdése előtti utolsó pillanatban kell kitalálni, hogy mi kerüljön a céges szponzorációs molinóra, vagy az ügyfeleknek szánt ajándék bögrére. Az arculatfejlesztési folyamat során végigvehetjük az összes tipikus megjelenési formát, amivel a cégünkkel találkozunk és átgondolhatjuk, kinek, milyen üzenetet szeretnénk átadni.

Nem mindegy, hogy a fogyasztók, vagy a viszonteladók, esetleg a beszállítók felé megy a kommunikáció. Ha a cégünk cukorkagyártó és egy hipermarket közepén egy kóstoltató pulton jelenítjük meg, sokkal élénkebb színekkel, látványosabb grafikával fogjuk szerepeltetni, mint a partnereknek szánt hivatalos névjegykártyán.

Az arculati kézikönyv számos válfaja ismert, mi ebből a három legpraktikusabbat mutatjuk be.

Kinek jó egy arculati kézikönyv megléte?

Az arculati kézikönyv jó a grafikusnak és a grafikus munkákat menedzselő kollégának, mert hatékonyan, gyorsan tudnak dolgozni. Ha menet közben felmerül egy kérdés, hogy például milyen színeket és betűtípusokat használhatunk, az benne van az arculati kézikönyvben. Csökkennek a visszadobott kreatívok és a félreértésekből jövő problémák.

Jó a marketinges kollégának, mert a márkád építésének az alapja, hogy olyan eszközökkel dolgozhass, ami megragad, amire emlékeznek. Nagyszerű az értékesítő kollégának, mert a megragadt márka felgyorsítja a munkáját.

Jó a tulajdonosnak, mert az egész eladási folyamat hatékonyabbá válik. Az arculati kézikönyv sokszorosan visszahozza az árát, így ez sem okozhat fejfájást.

Az egységes arculat profizmust és megbízhatóságot sugároz. Pontosan ezért az arculati kézikönyv közvetve még a fogyasztónak is jó.

És hogy kinek rossz? Talán annak a konkurensednek, akivel szembe tovább növeled a piaci előnyödet ennek köszönhetően.

Kisarculat

A logó tervezés utáni következő logikus lépés, és ez az amit minden cégnek ajánlunk, hogy készítse el. A kisarculat keretén belül 2-3 kiválasztott felületen mutatjuk be a helyes logó és céges arculati elem használatot. Színes és fekete fehér példák segítenek abban, hogy a későbbiekben minden területre tudjuk adaptálni a céges megjelenést.

Forrás: giphy.com

Nagyarculat

A kisarculathoz képest a fő különbség, hogy több példával illusztráljuk a használatot különböző felületeken. Min. 2-3 online és offline megjelenési példa lehet benne, ezen kívül 1-2 nem tipikus megjelenítési forma is, ami az adott cég gyakran használ marketing célokra.

Arculati kézikönyv

Komplett arculati kézikönyvet általában közepes és nagy cégek készítenek, akik erős fogyasztói branddel rendelkeznek. A kis- és nagyarculattal ellentétben a komplett arculati kézikönyv végigveszi az összes lehetséges megjelenési formát, hogy 99%-ban lefedje a használt marketing megoldásokat. Ahhoz, hogy hatékonyan működjön, össze kell gyűjtenünk az összes lehetséges marketing megjelenésünket, hogy mindegyikre mutassunk benne példát.

Bemutatjuk egy arculati kézikönyv tipikus elemeit

Logo elemek
Logo és szlogen
Logo arányai
Fekete fehér és színes használat
Használat nem egyszínű háttéren
Betűtípus
Kiegészítő arculati elemek
Szlogen
Key visual
Image képek
Corporate anyagok
Névjegykártya
Boríték, levélpapír, mappa
E-mail aláírás
Autó dekoráció
Munkaruha (pl. gyári, raktári dolgozóknak, szállítóknak)
Irodadekoráció
Szóróajándék logozás
Online megjelenések
Céges honlap
Facebook profil, favicon és minta bejegyzések
Fogyasztói reklámanyagok
Brand microsite
Promóciós microsite
TV packshot
Óriásplakát
Citylight
BKV buszbranding
A/4 plakát
Szórólap
Bolti aktivitáso
Display
Wobbler
POS anyagok (szórólap, wobbler, poszter)
Hostess pult és -ruha
Biztonsági kapu dekoráció
Padlómatrica
Kereskedői aktivitások
Sales Folder
Kereskedelmi magazin hirdetés
PR
Jótékonysági sajtóhirdetés
Cég által alapított díj logója és a díj kialakítása
Meghívó minta
Kiállítási stand
Szóróajándékok (toll, pendrive, kulcstartó)
Befektetői kommunikáció (éves jelentés, honlap)

Végül beszéljünk egy kicsit arról is, hogy kivel csináltass arculati kézikönyvet

Nem árulunk el titkot, ha azt mondjuk: csak bizonyítottan hozzáértővel. Egy cég arculatának megtervezése sokkal összetettebb feladat annál, mint egy facebook fejléc vagy egy póló megtervezése. Ahogy fent is láttad, nagyon sok mindenre kell gondolni a tervezésnél. Nem elég az egyes elemeket megálmodni, rendszerbe kell őket rakni. Rábíznád az öltönyödet valakire, aki még nem csinált ilyet, de nagyon ügyesen varr fel gombokat? Ugye, hogy nem. Biztos vagyok benne, hogy Te is megkeresnéd a számodra legszimpatikusabb szabót, akit mások is ajánlottak és akinek a műhelyében most is ki van rakva néhány kész öltöny.

Ha további kérdéseid vannak, vagy egy jó szabót keresel az arculati kézikönyvedhez, írj nekünk!