Ha jót akarsz, ezt a 7 óriásplakát tervezési hibát messziről elkerülöd!

Vannak olyan marketing eszközök, amik elég régóta léteznek ahhoz, hogy sokan csak legyintsenek – ez biztosan nem hatékony! Pedig általában túlélik még a véleményt megfogalmazó szakmai karrierjét is. Az óriásplakát tipikusan egy ilyen eszköz. Népszerűségét jelzi, hogy még mindig tele vannak a városok és főbb útvonalak óriásplakát helyekkel és nagyon ritkán üresek. Azt se felejtsük el, hogy ez a médium tavaly egy Oscar-díjas film főszereplője is volt. A Három óriásplakát Ebbing határában című mozinak az alapkonfliktusát adják ezek a marketing eszközök. A sztori röviden annyi, hogy egy anya, aki elvesztette felnőtt lányát, a rendőri teszetoszaság miatti kétségbeesésében három óriásplakátot rak ki a kisvárosa közelében, amire ezt írja:

„Miközben haldoklott, megerőszakolták.”
„Még mindig nem tartóztattak le senkit?”
„Hogy lehet ez, Willoughby rendőrfőnök?”

A cselekmény többi részét nem spoilerezem el, szerintem megérdemelten kapott két Oscar díjat a film, nagyon izgalmas és fordulatos, érdemes megnézni.

És hogy miért gondoljuk, hogy a film története is az óriásplakát hatékonyságát bizonyítja? Mert ha nem működne, nem vált volna főszereplővé sem.

Forrás: vox.com

Visszakanyarodva az óriásplakát, mint hirdetési lehetőség témához, azt láthatjuk, hogy a sokkoló üzeneteket tovább hangsúlyozta a grafikai elemek teljes hiánya és a kiütköző piros-fekete grafika.

A film és az óriásplakát visszatérő népszerűsége jó alkalmat ad arra, hogy áttekintsük, mik a legáltalánosabb hibák, amit a hirdetők elkövetnek, amikor ezt a megjelenést választják.

1. A konkrét ajánlat nélküli óriásplakát

óriásplakát, Red Button, gyógybolt

Ha ránézünk a fotó közepén található billboardra, ami egy gyógyászati segédeszköz boltot hirdet, látjuk, hogy bár kellően kevés az információ, mégsem sikerült jól, mert nem elég aktivizáló, figyelemfelkeltő az üzenet és a legfontosabb infó, a weblap címe a legapróbb az egészen.

A Gyógybolt plakátjáról fájóan hiányzik egy konkrét termék, vagy ajánlat, ami vezetné a szemet és a bolt felkeresésére ösztönözné a vásárlót. Persze, erre is van magyarázat, a Gyógybolt honlapját felkeresve kiderül, hogy ők elsősorban viszonteladókat szolgálnak ki. Ebben az esetben viszont rossz a médiumválasztás, mert az óriásplakát célcsoportja az átlag közlekedő. Szűkebb célcsoport, különösen B2B (Business to Business – cégtől cégnek, vagyis nem közvetlen fogyasztói értékesítés) esetén ez a csatorna nem hatékony a nagy szórás miatt. Így ez a plakát eséllyel indulhat a következő kategóriában is, azaz ahol nem célcsoportspecifikus az üzenet. Természetesen ettől még a plakáton a fő információk hiányoznak, vagy olvashatatlanul kicsik.

Ezzel szemben nézzük meg a másik két plakátot, mert az ő megvalósításuk kiemelkedő. A Demjén plakáton azonnal látszik, hogy koncertet hirdet, hangsúlyos a dátum és a helyszín, a többit már megkeresi a befogadó a neten. Nincs jegyár, nincs naggyal feltüntetve, hogy keresse a jegyárusoknál, vagy valami hasonló irreleváns üzenet, mert akit érdekel, az ennyi adat alapján tudni fogja, hogy merre induljon tovább.

A Jysk plakátja szintén iskolapélda és a Gyógyboltot legszívesebben ennek mintájára alakítanám át. Bármilyen kereskedés, vagy webshop hirdetése esetén az akciós terméket tedd a középpontba, mert ha az felkelti a befogadó figyelmét, akkor már fel fogja keresni a webshopot, vagy a fizikai üzletet a további ajánlatokért is. Fordítva viszont ez nem működik, tehát ha csak a boltot reklámozod, konkrét termék nélkül, az érdektelenségbe fullad.

2. A nem célcsoportspecifikus óriásplakát

Sok óriásplakát legnagyobb hibája – bármilyen megdöbbentő ezt marketingesként hallani – hogy olyan terméket, vagy szolgáltatást hirdet, ami a néző számára nem elérhető, vagy érdektelen.

Van, amikor ebben van tudatosság, például luxusmárkák esetében a cél az ismertség generálás, hogy az az egy-két szerencsés, aki majd beleül, úgy érezhesse, hogy sokan ismerik és elismerik a választását.

óriásplakát, Red Button, Lexus
Fotó: radex.hu

A Lexus LC500h egy 30 milliós alapárról induló autó, aligha adnak el belőle évente 10-nél többet az egész országban, a cég mégis fontosnak érezte, hogy 2017-ben óriásplakát felületen hirdesse. A fentiek fényében nem lepődünk meg rajta, hogy nincs rajta árakció, mert nem az eladások növelése, hanem a márka presztízsének építése volt a cél.

Van, amikor totálisan értelmetlen az óriásplakát használata. A lenti hirdetésen önmagát hirdeti a médiatulajdonos cég. Nincs ezzel semmi baj, csak sajnos túl sok előnye sem származik belőle. Az elhaladó járókelők nagyrésze számára ugyanis ez a megjelenés irreleváns. A hirdetők nagyrésze valószínűleg nem is használ tömegközlekedést, ha pedig mégis, akkor sem egy ilyen plakát, hanem mondjuk a médiaügynökség által javasolt adatok ismeretében hoz döntést. Ez tehát csúnyán félrement. 🙁

óriásplakát, Red Button, oszlopreklám
Fotó: molino.hu

3. Rossz key visual

óriásplakát, Red Button, Frenetic
Fotó: hvg.hu

A fenti plakáttal marketing szempontból az égvilágon nincs semmi probléma – elvileg. Sportruházatot reklámoz, azonnal látszik rajta, jól látható a brand, a ruha, a modell sportos – akkor mégis hol a hiba?

A képen szereplő hölgy Rogán Cecília, a miniszterelnök kabinetfőnökének felesége. Hogy ez probléma-e? A hirdető szerint nyilván nem, gondolom örül az extra publicitásnak, amit az online sajtóban kap. De ha úgy tesszük fel a kérdést, hogy hitelesnek tartják-e a modellt és rajta keresztül a márkát a fogyasztók? A válasz nagy valószínűséggel megosztó lenne.

4. Túl sok információ

Red Button, Duna House plakát
Fotó: molino.hu
Red Button, Trófea Grill plakát

Két hirdetést mutatok példának, de ebben a kategóriában végtelen számú rossz megoldást találni. A túl sok szöveg és a részletekbe menő, irreleváns információk dömpingje (telefon, cím) megöli az egyébként életképes hirdetést is. rosszak az arányok (a logo és a fotó aránya pont fordított kéne, hogy legyen) és ha már itt tartunk a fotók is rosszak, mert nem figyelemfelkeltők egyáltalán.

Vannak persze jó részek is, amik kiemelése sokat lendíthetett volna mindkét plakáton. A Duna House esetében az Ügyvédi Díj ajándékba, vagy a Trófeánál a Királyrák vonzó ajánlat is lehetne, csak nem kap elég hangsúlyt. Ezt az üzenetet kellett volna a plakát központi elemévé tenni, kiegészítve egy erős képpel, pici ikonban pedig feltüntetve a logót és a webcímet. Minden más mehet a levesbe. 🙂

A Trófeás plakátján annyi még indokolhatja a tonnányi tartalmat, hogy egy metró megállóban, a peronnal szemben található, ahol a metróra várók, akár percekig állnak egy plakát előtt, így van idejük végigolvasni a szöveget. De hogy veszik-e majd a fáradságot és megmarad-e bennük? Ez már más kérdés.

5. Más médiumban használt hirdetés átvétele

Klasszikus óriásplakát hiba, hogy az integrált marketingkampány központi anyagát copy/paste bemásolják, vagyis ugyanúgy néz ki a print hirdetés, mint a plakát. Ez azért hiba, mert nem veszik figyelembe a befogadós módját. Egy érdekes újságcikk melletti hirdetésen perceket is elidőz a szemünk, egy forgalmas útszakasz mellé kitett óriásplakát mellett pedig elsuhanunk pillanatok alatt.  Ezért ide sokkal célzottabb, direktebb üzenet való. Elég, ha csak a legfontosabb termékelőnyt soroljuk fel, nem kell az összes lehetséges kedvező tulajdonságot hirdetni.

6. Nehezen olvasható betű

A betűtípus választás is kritikus a rövid befogadási idő miatt. Nem érdemes nagyon cizellált, írott betűvel próbálkozni, még akkor sem, ha kiemelkedően szép, mert távolból, rövid idő alatt nem lesz olvasható.

Red Button, Zrínyi napok Várfesztivál
Forrás: kreativplakat.hu

A fenti, Zrínyi Napokat hirdető plakát például kusza benyomást kelt és hosszú ideig kell nézegetni ahhoz, hogy rájöjjünk ki hirdet, mit és mikor lesz az esemény. Egyszerűbb tipográfiával és kevesebb információval jobb hatást érhettek volna el.

7. Óriásplakát ami nemm illik a környezetébe

Erre klasszikus példa a luxuspezsgő hirdetés a lakótelepi turkáló mellett, vagy az utazási hirdetés egy lepukkant gyártelep mellett. Sokszor nehéz kivédeni, mert egy óriásplakát kampány több száz elemét nehéz egytől egyig leellenőrizni, van azonban olyan is, amikor 1-1 plakátról van szó és ilyenkor elkerülhető a blama.

Van, aki direkt rájátszik erre, az Egyesült Államokban például divat, hogy az egyik óriásplakát átszól a konkurencia hirdetésének (és ott nem tilos a termékek összehasonlítása reklámokban). Egy elhíresült eset pár éve Los Angelesben történt, amikor az Audi és a BMW keveredett óriásplakát szájkaratéba, amelynek a végeredménye – facebookos rajongók és photoshop hathatós segítségével – így alakult:

Red Button, BMW, Audi, hőlégballon
Forrás: wonderfulengineering.com

Ha érdekel a teljes történet, a kép alatti linkre kattintva elolvashatod. Ha konkrét kérdésed van óriásplakát tervezéssel, vagy kihelyezéssel kapcsolatban, fordulj hozzánk bátran.
Ha többet olvasnál más marketing eszközökről, kattints a blogunkra.