Mi fán terem az installáció a marketingben? 9 példával megmutatjuk

Mi a leghatékonyabb módszer arra, hogy a hirdetésed kimagasodjon a reklámzajból? Válts formátumot! A marketing célú installáció lehetőségeinek határa a csillagos ég – szó szerint véve. A módszer előnye abban rejlik, hogy a meglepő formátum rengeteg extra figyelmet generál, ráadásul a befogadót teljesen lenyűgözi az eredeti ötlet, amit lát, ez pedig ingyenes megosztásokhoz és vírusmarketinghez segíti a hirdetőt.

Az installáció zsenialitása abban rejlik, hogy bármekkora méretben működhet. A lenti példák többsége monumentális: A Lego egy toronydarun hirdet, a Nike szétzúzott egy valóságos autót egy óriás focilabdával. Egy jó ötletet azonban alacsony összegből is megvalósíthatunk. A Mini piszoár dekorja, vagy a Mr. Proper gyalogátkelő festése minimális budgetből készült. És ez csöppet sem von le a kommunikációs értékükből, a vírusmarketing hatás és a buzz faktor (hogy beszélgetést generál a bámészkodók között) ugyanolyan magas, mint egy drágább megoldás esetében.

Az igazán hatékony installáció jellemzője nem a gigantikus méret, hanem az, hogy a célcsoporthoz szólnak.

Nem mondanám konvencionális marketing eszköznek, de a szórakozóhelyek mósdóiba, vagy a metró mozgólépcsőjére ragasztott egészen kicsi matricák jó elérést biztosítanak a fiatal, bulizós célcsoport körében. Valószínűleg nem fognak tömegeket elérni, viszont jó esély van rá, hogy aki látja és érdeklődik, továbbadja a barátainak, ismerőseinek, akik például hasonló zene iránt érdeklődnek.

Az installáció marketing fejlesztése során a legnagyobb energiát az ötlet megtalálása és kidolgozása emészti fel. Egy igazán erős koncepció azért tűnik spontánnak és evidensnek, mert hosszú hetek ötletelési és kidolgozási fázisa előzte meg a megvalósítást. Vannak persze az installáció esetében is jól bevált ötletek, konzerv megoldások, amik szinte minden termékre alkalmazhatók. Ilyen például az óriás termék. Egy óriás kulcs a kulcsmásoló előtt, gigantikus szemüveg az optikusnál, vagy hatalmas csavar a barkácsbolt tetején mindig hatékony ötlet.

Érdemes egy lépéssel tovább menni, hogy az igazán eredeti ötleteket felfedjük. Egy magyarországi gyógszercég például egy zongora makettjét függesztette ki a Westend egyik forgalmas bejárata fölé. Az installációval a koncentrálást javító készítményüket reklámozták. Az üzenet az volt, hogy nem várd meg, míg a fejedre esik egy zongora, tegyél most a szétszórtság ellen.

Egy másik gyógyszercég a megfázás elleni italához tervezett olyan épülethálót, amin a bögre gőzölgött a januári Budapesten. Ezzel terelte a figyelmet a forró italos meghűlés elleni készítményére.

Az installáció nagyon jól működik a társadalmi célú reklámok esetében. A TCR-ek gyakran operálnak a meghökkentéssel és az installáció egy kiváló formátum erre. A lenti pédában a Volkswagen a lépcsőfokokat zongorabillentyű mintájúra színezte, ráadásul minden egyes fok más zongora hangot adott ki. Az akció célja az volt, hogy a rávegye a metróból kiszálló utasokat a lépcső használatára.

Elsőre talán furcsa lehet, hogy egy autógyártó egy tömegközlekedési kijáratnál ösztönzi mozgásra az utasokat. Azonban van benne logika, mert a Volkswagen célja az volt, hogy megerősítse az image-ét, mint vidámságra fogékony, az egészséget szem előtt tartó márka. És ezt az üzenetet az akció tökéletesen eljuttatta a célközönséghez. Külön plusz, hogy a meghökkentő installláció rengeteg ingyenes említést és megosztást kapott a közösségi médiában.

Nézzétek meg a lenti példákat és ámuljunk együtt az esetenként megdöbbentő, másutt pedig pofonegyszerű megoldásokon.