Levélpapír 2019-ben? Ha eladásokat növel, miért ne?

2019-ben az IoT (Internet of Things), az önvezető autók és a tanuló robotok korában arról beszélni, hogy mire jó egy fejléces levélpapír kicsit idejét múltnak hat. Elsőre. Ugyanakkor egyáltalán nem világtól elrugaszkodott gondolat arra alapozni, hogy a leendő ügyfeleid imádnak postai levelet kapni,ezért figyelmesebben és hosszabb ideig fogják tanulmányozni, mint egy emailes hírlevelet. Ergo, nagyobb esélyed van ezen a médiumon keresztl eladni nekik, mintha emailt használnál.

Ha a potenciális vásárlóid jól célozhatók, vagyis nem több ezerből választod ki azt a kettőt, hármat, akivel együtt fogsz dolgozni, hanem párszázas listából, akkor érdemes lehet belevágni és létrehozni valami egyedit. Kiindulásképpen nem árt, ha van egy menő céges arculatod. Ha ez adott, utána gyerekjáték létrehozni belőle egy vonzó levélpapírt.

És az eredmény? Az egyedi direct mailjeid elkerülik az e-mail spam kosarat és konkurencia nélkül pottyannak egyenesen a leendő ügyfeleid ölébe. Akik érdeklődéssel olvassák majd és ha olyan problémára nyújtasz megoldást, ami valóban égető a számukra, vásárolni fognak. Lássunk néhány példát a nagyvilágból a legpazarabb megvalósításokra.

Levélpapír minták

 

Talán egyetérthetünk abban, hogy a képen látható megvalósítás szemet gyönyörködtető. Az előoldalra csak egy kevés szüremlik át a hátoldal teljes terjedelmét betöltő gyönyörű képből. Ha ilyen megoldásban gondolkodsz, vedd figyelembe a lenti tervezési szempontokat.

A kifutózott képek miatt az alapot mindenképpen nyomdában kell nyomtatnod. Otthoni nyomtatón nem lesz szép, mert legalább 3 mm margót fog hagyni a lap széle körül. 

Azt is érdemes figyelembe venned ennél a formátumnál, hogy nagyon fog látszani, ha az utólagosan rányomtatott szöveg nincs pont középen. Sajnos ez otthoni nyomtatónál nehezen, vagy sehogy sem állítható, ezért az egyetlen megoldás az lehet, hogy a nyomdai anyag tartalmazza a levél szövegét is. 

Ez egy termékajánlónál könnyen megoldható, viszont ha egyedi ajánlatokat készítesz, akkor közel lehetetlen. Ha ez utóbbi a helyzet, akkor lapozz tovább és válassz más formátumot.

Grafika a sarkokban

levélpapír, arculati tervek, marketing
forrás: https://design.tutsplus.com/articles/10-business-letterhead-design-tips-with-killer-brand-identity-examples–cms-26474

A második levélpapír példánkban a grafika nem keretezi a szöveget így rugalmasabb felhasználást biztosít, ám nem kevésbé szemet gyönyörködtető. A két ellentétes sarkon elhelyezett grafika gyakorlati szempontból jó megoldás. A hátteret itt is nyomdában kell készíteni a kifutózás  és a színátmenetek miatt, de a tartalom már irodai nyomtatón is perszonalizálható. 

Levélpapír vízjel

levélpapír, arculati tervek, marketing
forrás: https://design.tutsplus.com/articles/10-business-letterhead-design-tips-with-killer-brand-identity-examples–cms-26474

Elsőre azt mondanám 2019-ben ne használj vízjelet. Mint főszabály, ezzel nem lősz mellé. Ugyanakkor nem utasítom el kategorikusan, bizonyos helyzetekben hasznos lehet.  Előnye a jó láthatóság, az arculati elemed hatalmas méretben fog tündökölni a papíron. A hátránya ugyanaz, mint bármely kombi megoldásnak a darálós kávéfőzőtől a szárítós mosógépen át a sportkombi autóig. Mindkét funkciót tudja, de egyiket sem kiemelkedően. Vagyis a szöveg is olvasható marad, a háttérben használt logo elem is látható lesz, de egyik sem ugrik le a papírról. 

Amiért mégis ajánlom az az, hogy bizonyos helyzetekben szép összhatást érhetsz el vele olyan dokumentumoknál, amik alapból nagyon-nagyon szürkék és unalmasak, mint például:

  • több oldalas szerződések
  • garanciajegyek
  • számlák, nyomtatványok

Brosúrákon, ajánlatokon, olyan anyagokon, amik fotókat tartalmaznak, viszont nem használnám, mert elveszi a fókuszt.

Színes háttér

levélpapír, arculati tervek, marketing
forrás: https://venngage.com/blog/business-letterhead-template/

A példánkon fekete hátteret használtak a levélpapírhoz. Előnye, hogy iszonyatosan feltűnő, garantáltan ráirányítja a szemet a tartalomra. Hátránya? Ismét az előállítás, mert ezt is leginkább nyomdában lehet kivitelezni, irodai nyomtatóval nem lesz szép. Vagyis ha minden egyes levélpapírra perszonalizált üzenetet tennél (mint a felhasználók kb. 90%-a), akkor ez a megoldás sem lesz erre alkalmas.

Ennek egy lightosabb formája a színes papír használata, amikor nem fehér, hanem mondjuk halványsárga, zöld, vagy pink papírra nyomtatod az ajánlatodat. Ha Te vagy a Sugar cukrászda tulajdonosa, akkor működhet, de ha a márka színeid nem pont ezek, akkor nem javaslom, mert olcsó hatású lesz.

Kretív lábléc

levélpapír, arculati tervek, marketing
forrás: https://venngage.com/blog/business-letterhead-template/

A zsenálisan egyszerű megoldások egyike, ha nem a fejlécbe teszed a grafikai elemet, hanem a láblécbe. Ettől garantáltan egyedi és senki mással nem összetéveszthető lesz a megjelenésed, ráadásul semmilyen applikációs problémába nem ütközöl vele.

Egyszerűségében nagyszerű

levélpapír, arculati tervek, marketing
forrás: https://fitsmallbusiness.com/business-letterhead-examples/

Cég- és termékfüggő, hogy mennyire van szükség kreatív levélpapír alkalmazására. Ha a célcsoportod komolyságot vár el a termékedtől, jobban jársz egy visszafogottan konzisztens design használatával.

A fenti példa a visszafogottságában gyönyörű, nem tolja túl a színeket, a grafika nem nyomja el a szöveget, az egységes, harmonikus megjelenéstől lesz olyan vonzó az összkép

Használj egyetlen merész színt!

levélpapír, arculati tervek, marketing
forrás: https://leafletdesignprint.wordpress.com/2017/03/11/5-creative-professional-business-letterhead-examples/

Tudom, hogy nagy a kísértés, hogy a szivárvány összes színét alkalmazd egy grafikán belül. Ugyanakkor ahogy a mellékelt ábra mutatja, néha egyetlen szín is csodákra képes. Ezt ráadásul nem én találtam ki, nagy gyártók már évek óta használják a technikát. Coca-Cola, T-Systems, Vodafone, IKEA – mindegyikről azonnal eszedbe jut egy szín, ugye? Jó, az IKEA esetében ez rögtön kettő, de a lányeg ugyanaz. Ha következetesen kitartasz a márka színeid mellett, akkor kiemelkedhetsz a konkurenseid közül. Egyébként mit gondolsz, mi miért ragaszkodunk a saját Red Buttonos színvilágunkhoz tűzön-vízen át?

Remélem, hasznos segítséget kaptál az első céges levélpapír designod megtervezéséhez. Ha bármivel kapcsolatban kérdésed van, keress nyugodtan. Ha tovább olvasnál céges arculat és marketing témában, böngészd át a blogunkat.