Logó tervezés, a céges marketing itt kezdődik

A logó tervezés nem abból áll, hogy bekérsz három ajánlatot és a végén egy kelet-ázsiai bérmunkástól rendelsz 5 dollárért valamit, ami még csak nem is passzol sem hozzád, sem a cégedhez vagy a termékedhez. Tekints úgy a logódra, mint a céged leveskockájára. Akárhova dobod, a névjegyedre, egy prezire, egy pólóra, tartalmazza a márkád esszenciáját, vagyis a márkaértéked lényegét. Azt az abszolút minimumot, amit feltétlenül meg akarsz ismertetni a leendő vevőiddel a cégedről.

“Egy logó nélküli cég olyan, mint egy arc nélküli ember” – David Airey

A jó logó tervezés nehézsége abban rejlik, hogy ez egy kreatív folyamat, így van benne bizonytalansági faktor. Nincs egzakt recept a sikerre, működhet remekül úgy is, hogy hiányos a folyamat, vagy nagy az időnyomás. De az ellenkezője is előfordulhat, elküldöd a briefet, pedánsan végigmész a logó tervezés folyamatán, jó szakemberekkel dolgozol és mégis csalódás lesz az első verzió. Jó esetben valamelyik módosítás során egyszer csak felbukkan egy változat, ami szíven talál és úgy érzed, ez a tökéletes. Ezután teszteled és találkozik a tulajdonostársak, kollégák elképzeléseivel, így véglegesítheted.

Lássuk azt a négy szempontot, ami mentén érdemes végiggondolnod a folyamatot, ha logó tervezésben gondolkodsz és most fognál hozzá.

Fekete-fehérben is működjön

A logó tervezést mindig kezd fekete fehérben. 2018-ban nehéz elképzelni, hogy mi szükséged van egy fekete-fehér logóra, amikor már évtizedek óta az összes monitor és a Tesco újság is színes.

Vegyük azt az esetet, hogy kerítést, sátrat, járdát szeretnél sablonnal emblémázni. Vagy a céged támogat egy fesztivált, aminek lila a színe, és 1 színnel tüntethetők fel a szponzorok. Ha reklámtáskát, vagy pólót logózol, szintén hasznos az egyszínű logó. És még pecsétre is szükséged lehet. Ráadásul, ha jól mutat fekete-fehérben, színesben csak ütősebb lesz. Vegyél példát a nagy cégek logóiról, a többségük monokrómban is jól mutat. Olvasd el ezt a cikket, ha többet akarsz róla tudni.

Logó tervezés: az egyszerűség a kulcs

A Nike, az Opel, vagy a Dell mind olyan logókat tervezett, amit pár perc alatt ceruzával felskiccelhetők. Biztosan tudtak volna komplexebbet, mégis a letisztultság mellett döntöttek. Mert a jó logó olyan, mint a jó stratégia: egyszerű és le van csupaszítva az alapokig. A márkaesszenciád, a vállalati értékeid egy részét jeleníted meg szimbolikus formában. Ha jól dolgoztál, akkor ezek egyszerű szimbólumként megjeleníthetők.

Tartalmazzon képet, ábrát

A logó tervezés egyik nagy kérdése, hogy minimalista tipós logót vagy emblémásat készítsünk. Sok jó példát lehet mondani az utóbbira: Guinness, Shell, Starbucks, vagy a legendás Sriracha szósz. Van számos rossz példa is, ami arra enged következtetni, hogy ez nem konszenzusosan elfogadott szabály. Mi mégis arra ösztönzünk, hogy a logód képi elemét úgy fejlesszük, hogy önállóan is felismerhetők legyenek, mert így plusz értéket ad a márkádnak.

A fogyasztók érzelmek útján kapcsolódnak a márkával. Ha nincs képi elem, nincs ami felkeltse az érdeklődést. Sőt, van olyan brand, ami elsőre nem tetszik, de annyira karakteres és egyedi, hogy idővel ismerőssé válik, megragad, majd szépen lassan megkedveled.

Céges logó tervezés hosszú távra

A logó tervezés eredményét sokáig kell majd használnod. Az a logó, ami iránt ma lángoló szenvedélyre gyúlsz, mennyire fog tetszeni mondjuk hét év múlva? Mert ha tetszik, ha nem, ez lesz a szórólapon, a tárgyaló falán, és a céges évfordulós fotókon is.
Érdemes több emberrel megbeszélni a logó választást és középre lőni. Ha van két logó, amiből az egyik extrémebb, a másik visszafogottabb, mi mindenképpen a visszafogottabbat javasolnánk, mert hosszú távon az fog működni.
A fentiek miatt nem ajánljuk a divatos gagek, klisék túlzásba vitelét sem. Lehet, hogy most jól mutat, de öt év múlva, amikor változik a trend, ciki lesz, és ha meg is akarod változtatni, bonyolult és költséges folyamat indul el.

Az ingyenesen letölthető logó

Ne kerteljünk, vannak ingyenesen letölthető logók a neten, amik „használhatók”, ezzel gyorsan letudva a logó tervezés hosszú és olykor költséges problémáját.
Hogy kiknek ajánljuk őket? Senkinek. Olyanoknak működhet maximum ez a logó, akik nem érzékenyek erre a területre és nem is veszik hasznát, mert például minimális a céges megjelenésük, vagy nem releváns. Egy Gumiszerelő műhelynek jó lehet egy ilyen, aki a vevői többségét a környékről szerzi. De tegyük hozzá, ha van még egy gumiszerelő a környéken, akinek profi logója van, az előbb fog megragadni, és jó eséllyel ő fog előbb eszébe jutni a vásárlónak is.

Kevés választja el az előző kategóriától a fizetős letölthető kész logókat. Egy bolhapiac kínálatához hasonlóan nincs kizárva, hogy belefutunk egy pont a mi cégünkre szabott grafikus csodába, de ezerszer valószínűbb, hogy egy kiüresedett, értéktelen, klisé fog a logónk helyén éktelenkedni, ha azt választjuk.

A különbség akkora, mint a konfekció öltöny, ami itt kicsit rövid, ott kicsit szűk és ráadásul bármikor velem szembe jöhet egy ugyanolyan az utcán, és mint az egyedi méretre és igényre szabott öltöny, ami tökéletesen passzol, kiemeli a lényeget és csak a miénk.

Cég logó tervezés – mi így csináljuk

Elzett koncepció logó, red-button.hu
Elzett koncepció logó, red-button.hu

Egy patinás logó újraértelmezésénél nem létezik nagyobb kihívás egy reklámügynökség életében. Különösen, ha mi magunk is kötődünk hozzá, a név kapcsán rég elfeledett emlékek bukkannak fel tudatunk mélyéről. A most bemutatott terv végül nem valósult meg, ez azonban semmit sem von le a feladat izgalmából.
Amikor felkértek az Elzett logo újraértelmezésére, a márka fennállásának századik évfordulója alkalmából, feltörtek a gyerekkori emlékeink, az első lakáskulcsról, amit nyakba akasztva viseltünk, a menőbbek telefonzsinór alakú kulcstartón, a többiek madzagon. Korábban csak ezt a márkát ismertük. Az Elzett egyet jelentett a kulccsal, zárakkal, lakatokkal.

Hogyan nyúljunk ehhez a szimbólumhoz, amihez a múlt egy darabja kötődik?

Mi az aktualitása, mit tud mondani a ma embere számára?
Miután feltettük a kérdéseinket, kutatómunkába fogtunk. Tanulmányoztuk az Elzett történetét, elemeztük a konkurenseket, elmélyedtünk a kulcsok, zárak, zárbetétek piacán.
Az új logó szimbolikájának alapja az lett, hogy egyenlőséget tettünk az ajtók zárak nyitása és a titkok megfejtése között. Vagyis a kulcs átvitt értelemben nem csak egy ajtót nyit ki, hanem megfejtést adhat egy titokra is. A kulcs-zár egység pedig megfeleltethető a rejtélyek felfedezésének örömének.

Az így kinyert esszencia segítségével láttunk munkához. Az újrarajzolt logó jellegében emlékeztet a korábbi Elzett logóra, legfontosabb ismérve azonban, hogy maga is egy rejtély, mert három kulcsszárat rejtettünk el a betűiben.
Úgy éreztük, az új logó megfejtése közben a befogadó ugyanazt az izgalmat élheti át, mint amikor egy kulcsot a kezében tartva betekintést nyerhet egy addig számára zárt helyiségbe.
A látszatra egyszerű, betűalapú koncepció ezen kívül megbízhatóságot sugall és utal a kulcshoz és zárakhoz használt fémek keménységére, robusztusságára.
Az élénk színek képviselik a márka frissességét és előremutató megoldásait. A mély kék háttér megnyugtat, biztonságot sugall erőteljes kontrasztot alkotva az élénk naranccsal, amely a kiforrott technológiát és magas minőséget jeleníti meg. További részletekért kattints a Bēhance oldalunkra.
Reméljük, haszonnal alkalmazod majd a fenit szempontokat a saját logód megtervezésében. Ha kérdésed van, vagy bárhol elakadsz, lépj velünk kapcsolatba, szívesen segítünk. Ha tetszett a cikk és olvasnál még ebben a témában, kövess minket a facebookon és a LinkedIn-en, vagy iratkozz fel hírlevelünkre!