Marketing terv 7 lépésben

Eljött az ideje, hogy bemutassuk a módszerünket, amivel 7 lépésben Te is kidolgozhatod a saját eladásösztönző stratégiádat, ami nem más, mint a marketing terv. Hozd létre a saját iránytűdet, ami bármilyen marketingtevékenységről tűpontosan megmutatja, hogy mennyire illeszkedik a stratégiai irányvonaladba. Ez egy módszer, ami nem szentírás, de az ügyfeleinknek és nekünk is bejött, miért pont Neked ne segítene?

Szóval rászántad magad, az idődet, az energiádat, hogy leülj és készíts egy stratégiát ami az összes marketing tevékenységedet rendszerezi és összefésüli. Amikor ebbe belefogsz, remélhetőleg már tisztában vagy a marketing alapvetéseivel, nem kevered össze sem az értékesítéssel, sem az árakcióval és tisztában vagy a jelentőségével is. Itt álljunk meg egy pillanatra és veregesd meg a saját vállad. Sokat haladtál előre. A cégvezetők jelentős része még soha nem járt itt, neked viszont sikerült, megértetted a marketing jelentőségét, és szeretnéd is használni.

1. Probléma felvetés

Minden marketing terv célja, hogy választ adjon egy kihívásra. Az első kihívás a céged életében az, hogy piacra léptél és szeretnéd magad megismertetni a lehetséges vevőiddel. Ahogy a céged egyre érettebbé válik, úgy lesznek egyre sokrétűbbek és komplexebbek a kihívások is. Például feltűnik egy ambiciózus konkurens, aki elszipkázza a vevőidet, vagy találsz egy új piaci rést, amit szeretnél kiaknázni. A piacod csökkenhet, vagy nőhet, az árak változhatnak, a vevőid igényei átalakulhatnak, szóval rengeteg hatás érheti a vállalkozásod, amire reagálnod kell. Egy marketing terv általában egy problémát tud hatékonyan kezelni és talán még egy másikat valamennyire szinten tartani.
A problémafelvetés során ki kell választanod azt a legégetőbb problémát, amire a legnagyobb hangsúlyt fogod fektetni rövid, közép- vagy hosszútávon.

2. Adatgyűjtés

Ha jó megoldásokat szeretnél a problémádra, elengedhetetlen, hogy mielőtt rögtön a válaszokhoz ugrasz, adatokat gyűjts, elemezz, megfigyeld a piacod, a célcsoportod, a konkurenseidet. Ismerd meg a kulcsfogyasztóidat, kik ők, honnan jönnek, milyen problémájukra nyújt megoldást a szolgáltatásod.
Kik vannak még a piacon? Ki a konkurenciád? Biztosan vannak közvetlen konkurenseid, de lehet, hogy vannak közvetettek is. Mit választanak az ügyfeleid, ha nem a Te kategóriádból oldják meg a szolgáltatást?
Hogyan működik és mekkora a piac? Közvetlenül tartod a kapcsolatot a fogyasztóiddal, vagy valamilyen közvetítőn, vagy médiumon keresztül? Mi jellemzi a kereskedőket?
Mi különbözteti meg a Te szolgáltatásodat a konkurenciáétól? Miben más? Ki miben erősebb?
Mit gondolnak a fogyasztók a termékedről és ehhez képest milyen valójában?

3. Teóriák, koncepciók felállítása

Ha megcsináltad az előző házi feladatot, akkor most már rengeteg adattal rendelkezel. Ezeket összesítve és kiértékelve olyan eredményekre juthatsz, melyekből megalapozott következtetéseket vonhatsz le. Például ha sokszereplős a piac, jobban ki kell hangsúlyozni, miben más a Te terméked. Ha a vevőknek ismeretlen az a termék vagy szolgáltatás, amit Te nyújtasz neki, akkor a megismertetése a legfontosabb feladat. Sok startup kerül szembe például ezzel a kihívással. De az eredmények mutathatják meg, hogy ki a célcsoport, kiket kell majd megszólítani. Tehát a marketing terv már tartalmaz egy problémát, és célcsoportot(okat)! Jó kezdés.

4. Marketing terv céljai

Ismert a probléma, ismert(ek) a célcsoport(ok) és arról is van elképzelésed, hogy mivel szólítsd meg őket. Úgy is mondhatjuk, hogy mára rendelkezésedre áll egy célzott üzenet. A célunk egyértelműen ennek az üzenetnek a célba juttatása és általa növelni a márkánk vagy cégünk ismertségét, eredményességét. Ha jól végeztük eddig a dolgunkat, az első három pontot összegezni tudjuk egy mondatban, és ebből már meg is kaptuk, hogy mit szeretnénk elérni a marketing tervünkkel.
Ha teheted, írd fel egy flipchart táblára nagy betűkkel és olvasd el minden nap, ugyanis ez a Te marketing célod!

5. Eszközök és csatornák

Mindig az üzenetedhez és a célcsoportodhoz keress felületeket, és sosem fordítva, hiába kaptál egy visszautasíthatatlanak tűnő reklámelhelyezési ajánlatot.
Az előző négy ponttal tehát eljutottál oda, hogy tudod, milyen üzenetet szeretnél eljuttatni és hogy kinek. Ehhez a csatornákat is meg kell tervezned. Mindig azt javasoljuk, hogy ehhez úgy kezdj hozzá, mintha a jó tündértől kérhetnél bármit, és majd később foglalkozz azzal, mit engedhetsz meg ebből a cégednek.
A célcsoportod demográfiai adatai gyakran adnak kiindulási irányt, hiszen nyilván nem reklámozunk ránctalanító krémet gyermek tv csatornán, vagy abált szalonnát fitnesz újságban.
Tekintsd át a lehetőségeidet: online vagy offline felületeken; saját kiadvány, vagy reklámfelület vásárlás; blogot írsz vagy PR cikket tematikus magazinokba; óriás plakát vagy PPC kampány – és még ott a közel végtelen számú lehetőség.
Második lépésben tervezd meg az eszközöket. Ezalatt érts mindent, amit digitálisan vagy akár fizikai valójában felhasználásra és/vagy legyártásra kerül. Legyen az POS anyag, szórólap, display vagy akár reklámvideó, de ha például egy gerillamarketing akcióhoz virágokat szeretnél ültetni, akkor a palánták és a szerszámok is ide tartoznak.

6. Erőforrás hozzárendelés

A marketing terv fontos része az üzenet, a célcsoport meghatározása, az eszközök, a csatornák, de legalább ennyire fontos az erőforrás hozzárendelése, aminek a legegyszerűbb mérőszáma, ha forintosítjuk (vagy egyéb devizában számoljuk), ugyanis a marketing egy befektetés, és a befektetésünk akkor térül meg, ha több hasznot hoz, mint amennyi költséggel járt.
Hiába vannak úttörő, kreatív ötleteid, ha a megvalósításukhoz nincs megfelelő kereted, de fordítva is igaz: hiába olcsó egy eszköz, ha általa egy centivel se kerülsz közelebb a célodhoz.
Érdemes megfogadni azt az elcsépelt ökölszabályt is, hogy egy ajánlat nem ajánlat. Lehet, hogy ugyanabból a költségvetésből többet is meg lehet valósítani a terveidből.

7. Nyomonkövetés, kiértékelés

Kész a terv, a költségvetés, minden kreatív legyártva, publikálva. De még közel sem vagy készen. Ugyanis a teljesítményt folyamatosan figyelni, mérni kell. Menet közben is lehet korrigálni, hatékonyságot növelni. Ha az egyik teóriád bevált, a másik viszont kevésbé, érdemes átcsoportosítani. Ha A/B teszteket használsz, el kell tudnod dönteni valami alapján, hogy melyik verziót véglegesíted.
Online kampányok során sokkal több visszacsatolást kapsz, de offline is lehet megfigyeléseket tenni, vagy a legrégebbi, de bevált módszer, hogy megkérdezed a vásárlókat, miért döntöttek melletted.
Azt se felejtsd el, hogy a következő marketing tervedhez is már tudod gyűjteni a második lépésben említett adatokat, „best practice”-eket.

+1 tanács

Nem kell mindenhez érteni, elég ha olyanokkal veszed körül magad, akik nálad is sokkal jobban értenek az adott szakterülethez. Vedd igénybe kollégáid tudását és tapasztalatát, kérdezz és vond be a csapatod tagjait. Ha nem is tudsz minden vásárlóval beszélni, de az ügyfelekkel foglalkozó kolléga első kézből látja a visszajelzéseket. A pénzügyes munkatárs pedig találhat még pár forintot a kereted felkerekítésére.
Ugyanekkora segítség lehet egy külsős, profi csapat megbízása is. Nagyobb gyakorlatuk van, hiszen csak ezzel foglalkoznak, tudják mi a trend, mi működik, mire nem érdemes költeni.

Ha bármi kérdésed van, írj nekünk, vagy kérj személyes konzultációt, ahol minden kérdésedre megtalálhatjuk a választ!