Mit tanít a Trófea a célcsoportról?

Ha minden alkalommal kaptam volna egy ezrest, amikor az ügyfél azt mondja, hogy a mi célcsoportunk mindenki, már két villát vettem volna belőle a Svábhegyen. Valamiért a marketingben laikusok nem bírnak elszakadni a gondolattól, hogy mindenkinek eladjanak. Mi ennek az oka?

Nem szeretem a Trófea Grillt. Pedig nagyon finoman főznek. Szép az étterem, a kiszolgálás is kedves. Semmi kifogásom a hely ellen, de nekem nem jön be. Azért, mert minden alkalommal, amikor ott eszem, púposra rakom a tányéromat különböző egymással nem passzoló kajával, a pörkölt ráfolyik a lazacra, a vadas keveredik a tenger gyümölcseivel, a gyümölcssaláta a fagylalttal és a zserbóval. A rosszullétig teleeszem magam és a végén mégis hiányérzetem van, mert nem kóstoltam meg mindent.

Hogyan lesz a túl sokból túl kevés?

Pontosan ezt teszed a marketingeddel, ha nem tartasz ki a célcsoportod mellett és minden másba belekóstolsz. A végén azokra nem fókuszálsz eléggé, akik a legfontosabb visszatérő vásárlóid lehetnének. Miért csinálod ezt?

A válasz egyszerű – az evolúciós ösztönünk így állított be minket. Az ősember nagyon ritkán eshetett a bőség zavarába, ezért ilyen helyzetekben hasznosnak bizonyult, hogy minél többet behabzsoljon, majd tartalékoljon a szűkebb napokra.

Csakhogy a 21. században pont az ellenkezőjével szembesülünk – a bőség zavarával. Számtalan lehetőségből választhatunk és ez nincs másként akkor sem, amikor a vevőinket kategorizáljuk.

Ezért lesz a kevesebb végül több

Az erőforrásaid végesek és minél több részre forgácsolod szét őket, annál kevésbé lesz átütő az eredmény. Ez igaz a budgetre és az üzenetre egyaránt. Ha Baranya megyei, sötétkék klottgatyát hordó, szemüveges informatikusokat célzol, akik 28-35 év közötti életkorúak, nekik sokkal testre szabottabb üzenetet tudsz küldeni, mint ha azokat céloznád, akik szeretnek programozni.

Az egy főre vetített marketingköltésed szintén sokkal magasabb lesz, ha kevesebb emberen terül szét. Ergo erősebb, testre szabottabb üzenettel, kevesebb embernél, nagyobb hatást érsz el, ennek eredményeként a kampányod hatékonyabban konvertál. Vagyis végső soron nyersz rajta.

De akkor miért nem csinálja így mindenki? Azért, mert amikor mindenkire fókuszálsz, Te úgy éled meg, hogy senkit nem zársz ki a kommunikációból, a valóságban viszont nem esz karakteres az üzeneted és elaprózod a költésed.

Végül nem gyűjtöttem össze a svábhgyi villákra valót, mert nem kaptam ezrest minden alkalommal, amikor valaki mindenkire fókuszált. Az ügyfeleim viszont a vesztükbe rohantak, majd jelentős részük a marketing ügynökséget hibáztatta a kudarcért. Hogy ez miért van, az megérne egy külön posztot.

Ha legközelebb a célcsoportodon dilemmázol, jusson eszedbe a Trófea, vagy más tetszőleges svédasztalos étterem és tedd fel magadnak a kérdést, hogy mivel leszel elégedettebb? Ha mindenből csak egy kicsit szedsz, majd felpüffedsz a kajától, de mégse laksz jól, vagy ha csak a Somlóiból szedsz és rögtön rástartolsz.

Borítókép forrás: https://images.squarespace-cdn.com/content/57e7e878e4fcb5e38d03b487/1475321445869-27J3MKDYTZPIQIN61HRE/H2O-4.jpg?content-type=image%2Fjpeg