Őrült, vagy zseniális? 7 marketing promóció, amiről egyszerűen lehetetlen megállapítani, hogy melyik!

Ha most ott ülsz a géped előtt és azon gondolkozol, milyen ütős promóció lenne jó a márkádnak, de nem jut eszedbe igazán extrém ötlet, a legjobb helyen jársz. Mutatok néhány olyan marketinges megoldást, amit egyszerűen nem hiszel el! És nem kis brandekről van szó, hanem igazi világmárkákról, mint a KFC, a Rimmel, vagy a Burger King. Görgess tovább és olvasd el, mekkorát mertek gurítani és ismerd meg a valaha volt legőrültebb promóciós ötleteket. 

A KFC Sanders Kapitány-alakú matraca

forrás: https://www.qualitylogoproducts.com/blog/13-most-creative-promotional-products/

A KFC az Egyesült Államokban egy új szendvics bevezetését kötötte össze egy merőben szokatlan promócióval. A főnyereményként megnyerhető gumimatracot ugyanis a KFC alapító Sanders Kapitány alakúra tervezték.

A reklámokból jól ismert kapitány gumi alteregója a tőle elválaszthatatlan fehér öltönyben fekete cipőben és a déli államokban előszeretettel viselt szalagnyakkendőben feszít – felpumpálás után a szó szoros értelmében. Az élményt egy hagyományos pohártartó és egy KFC kosártartó teszi teljessé, hiszen mi sem természetesebb, mint hogy matracunkon a hullámokon ringatózva rántott csirkét ropogtatunk.

Totális őrületnek hangzik? Lehet, de az akció mégis bombasiker lett és emellett óriási publicitást is kapott. A matracokat sehol nem árusították, kizárólag a nyereményjáték keretében lehetett hozzájutni 2018 nyarán. El is kapkodták őket mind egy szálig.

Iams súlyzó alakú frizbi

forrás: https://www.qualitylogoproducts.com/blog/13-most-creative-promotional-products/

Egy frizbi, mint promóció valljuk be, nem a legvagányabb ötlet a világon. De itt van egy kis csavar, mert ez súlyzótárcsa alakú. Azok kedvéért, akik hozzám hasonlóan nem fekvenyomással kezdik a napot, elmondom, hogy a súlyzótárcsa az a kerek cucc, amit a gyúrós arcok a fekvenyomópadon lévő rúd két oldalára pakolnak fel, hogy aztán kitolják a 120 kilót. A képen látható méretű tárcsák általában 10 kilósak, ezért promóció ide, vagy oda, nem valószínű, hogy bármelyik kutya a szájában tartva önfeledten szaladgálna vele.

Erre a kínzó problémára kinált zseniális megoldást az állateledeleket forgalmazó Iams. Az amerikai gyártó ausztrál leányvállalata parkokban osztogatta ezeket a különleges frizbiket. El tudod képzelni, mit élhettek át azok a gyanútlan arrajárók, akik felé egy ilyen szállt? Egy pici ideig biztosan szaporábban vették a levegőt, amíg rá nem jöttek, hogy műanyag az egész 🙂

A Mountain Dew egyedi zöld Xboxa

Van olyan promóció amihez elég egy egyedi szín, hogy teljesen kitűnjön a tömegből. A Mountain Dew egy pontgyűjtő akció megkoronázásaként 2004-ben 550 pontért adott egy zöld színű Xboxot mindenkinek, aki összegyűjtött ennyi kupakot, vagy doboztetőt. Csak emlékeztetőül az eredeti Xbox fekete színű volt, az újabb Xbox One modellek már elérhetők voltak fehér színben. 

Vagyis aki zöldet akart, az egyetlen dolgot tehetett – rövid idő alatt benyakalt egy rakat üdítőt. Egészen pontosan 550 Mountain Dew elfogyasztása után járt a díj, ezért élelmesebbek egy nagyobb csapat összefogásával, vagy néhány kreatív trükkel oldották meg a fődíj átvételére jogosító mennyiség összeszedését. 

Burger King füst illatú parfüm

forrás: https://nypost.com/2015/03/20/burger-king-releases-whopper-scented-perfume/

A Burger King Japánban hamburger illatú parfümöt dobott piacra 2015-ben. A 40 dollárért megvásárolható, 1.000 db-os limitált szériában forgalomba hozott kölnivíz egész pontosan a Whopper illatát tartalmazta. Rejtély, hogy ki szeretne egész nap burger szagban tobzódni, mint ahogy az is, hogy a lépéssel a Burger King az illatszer piacot vette-e célba, vagy egyszerű pranknek szánta az akciót.  

Az utóbbi lehet a valószínűbb, mert a parfüm mindössze 1 napig, április 1-jén volt elérhető, különlegessége pedig, hogy a vásárlás mellé járt egy ingyen Whopper is.

Kiváncsi lennék, egy illatszerbolt ismertetőjében hogyan mutatnák be a parfümöt. Írtam hozzá egy javaslatot:

“A faszén és a parázs erős textúrájú, utánozhatatlanul testes aromáját jól ellenpontozzák a mustár és a kovászos uborka savas jegyei, az egészet pedig diszkrét határozottsággal kerekíti le a frissen sült, ropogós szezámmagos zsemle háttérben megbúvó hamvassága.”

Superette – padbillog

forrás: https://www.adsoftheworld.com/media/ambient/superette_short_shorts_at_superette

Ha most összevonod a szemöldököd és nem érted, mit jelent az, hogy padbillog, akkor nem benned van a hiba. Törtem a fejem, hogy hogyan nevezzek el egy olyan reklámeszközt, amit köztéri padok ülőlapjára szerelnek fel, azzal a céllal, hogy a ráülő rövidnadrágos járókelők alfelébe belevéssen egy promóciós üzenetet. Ha eszedbe jut erre egy jobb megoldás, kérlek írd meg. A legfrappánsabb javaslatot beküldőt név szerint megemlítem a cikkben és küldök egy tábla csokit az elsimerésem jeléül.

A promócióról annyit érdemes tudni, hogy 2001-ben alkotta meg a DDB az Új-Zélandi Superette divatmárka számára. A  boltjaikban árult extrém rövid nadrágokat szerették volna népszerűsíteni. Úgy gondolták, erre az a legfeltűnőbb módszer, ha már az eleve ilyen ruhadarabokat hordó járókelők combjára helyeznek el egy időleges, de annál látványosabb üzeetet.

A köztéri padokra vakdombor feliratokat helyeztek, amik pár perc után a gyanútlan járókelők combjába nyomták az üzenetet, amit ezután mindenki láthatott. Megjegyzem, bármilyen hosszú nadrággal már közel sem volt ilyen frenetikus a hatás 🙂

***FELNŐTT TARTALOM***

Észrevetted már, hogy bármekkora őrültséget találsz ki, a való élet mindig előtted jár egy lépéssel? Ezúttal is ez történt. Soha nem gondoltam volna, hogy a padból kidomborodó logót lehet fokozni, de létezik ennél is agyamentebb promóciót.

Egy holland S&M magazin álmodott nagyot, amikor arra adott megbízást   az ügynökségének, hogy legyen extrém egyedi mégis költséghatékony promóció, amivel új olvasókat toboroz.

Az ügynökség vette a lapot és egy fenekelő lapát ötletével állt elő, mely a szerencsésnek nem mondható látogatók alfelébe nyomta (égette?) bele a cég üzenetét. Ez ám a bravúros fogyasztói aktiváció! Szerencsére volt bennük annyi önmérséklet, hogy nem strandokon, zenei fesztiválokon népszerűsítették a magazint, kizárólag “felnőtt” kiállításokon. Szóval ne aggódj, a Palatinuson napfürdőzés közben nem fog senki lesből támadni egy ilyennel. 

forrás: https://www.adsoftheworld.com/media/ambient/massad_spankvertising

***FELNŐTT TARTALOM VÉGE***

Óriás szabadidő-automata

Mielőtt a következő ötletet leszólod, javaslom, álljunk meg egy pillanatra és képzeljük magunkat a megrendelő nehéz helyzetébe.

Lássuk be, a turisztikai kampányok nem a legizgalmasabbak. Akár a Magyarországot népszerűsítő reklámfilmeket nézzük, akár a CNN-en, vagy más nemzetközi hírcsatornán előforduló promóciós reklámokat, a többségük elég egysíkú.

Van benne napfelkelte/napnyugta, népviseletbe maszkírozott topmodell, illetve betyárnak, dervisnek, maorinak, szamurájnak öltöztetett izmos modellsrác, majd bevágások az érintetlen tengerpartról, sziklacsúcsról, erdőről, mezőről, tóról (a készlet országonként eltérő lehet, érdeklődjön helyben). Zárásképpen pár jellegzetes szuvenír, vagy nemzeti étel kerül befotózásra, majd a zárófelirat: Hajdúnánás/Zimbabwe /Banska Bystrica – Gyönyörű /Felejthetetlen /Felfedezésre vár.    

A Kanadai Brit-Kolumbiai Turisztikai Hivatal azonban ennél sokkal többet akart, valami igazán átütő ötletet. Az ügynökségük ezért épített egy San Francisco-i Plaza közelében egy óriás italautomatára emlékeztető eszközt. Az alternatív Vending Machine kívülről impozáns méreteivel hívta fel magára a figyelmet. Működésbe hozva pedig kerékpárokat, kajakokat és egyéb szabadidős eszközöket adott ki átlagosan hízlaló üdítők és nassolnivalók helyett.

Az persze örök rejtély marad, hogy ez a promóció hány turistát csábított át a napfényes Kaliforniából a Kanada nyugati partjainál elhelyezkedő, a Csendes-Óceán kapujának is nevezett, ám nem annyira strandolós Brit Kolumbiába. Ezzel együtt jár a pacsi, hogy bevállalósak voltak és nem az egyenunalomba fullasztották az országimázs kampányukat.   

Kate Moss, mint rocksztár promóció

A végére marad Kate Moss a világhíres topmodell, akit aligha kell bemutatni bárkinek. A smink, vagy szakszóval dekorkozmetika szegmensben járatosak azt is tudják, hogy sokáig a brit Rimmel reklámarca volt, szerintem még hazai drogériában is volt vele kampányuk. 

A fentiek alapján nem véletlen, hogy a Rimmel vele promotálta az egyik nyereményjátéka fődíját. Ami nem volt más, mint egy elektromos gitár, ami az angol zászló – Union Jack – színeiben pompázott. Érted ezt? Én nem pontosan. Mi köze Kate Mossnak a rockzenéhez és a gitárokhoz? És mi köze a célcsoportnak? Attól tartok, ez a promóció fordítva sült el és nem feltétlenül győzte meg a vásárlókat, ezzel együtt a Key Visualja elképesztően látványosra sikerült.

forrás: https://hu.pinterest.com/pin/153122456060004562/

Hogy mit tanulhatsz a fentiekből? Azt, hogy promóció és promóció között fényévnyi különbség lehet. Van aki, 10%-os kedvezménykupont ad, más viszont az alapító gumimatrac modelljét. Ne ragadj bele a klisészerű megoldásokba, merj kockázatot vállalni és  vállald fel a márkád személyiségét egy valóban átűtő erejű marketing akcióval. 

Ha bármelyik lépésnél elakadsz, keress minket bátran, mindig nyitottak vagyunk az extrém ötletekre. Ha hallottál valami ennél is vadabb promócióról, azt pedig küldd át nekünk, hogy feltehessük a blogra. 

Ha marketing témában tovább olvasnál, itt nézz szét: