A padlómatrica egy kiegészítő reklámeszköz, annak viszont páratlan. A felülete szokatlan és váratlanul éri a célcsoportot. Nem véletlen, hogy gyakran gerilla marketing eszközként használják. Tudd meg, mire kell figyelni, ha ilyen kampányt tervezel és ismerd meg a legőrültebb nemzetközi példákat
Ne szépítsük, a padlómatrica nem a kampány központi eleme szokott lenni. Még nem hallottam olyat ügyféltől, hogy szükségem van egy ütős padlómatricára. Jellemzően kiegészítő médiumként használják, annak viszont nagyszerű. Előfordul, hogy kényszerből kell használni, mert nem áll rendelkezésre más hirdetési lehetőség az eladáshelyen, gyakran pedig pont ez a legfeltűnőbb elhelyezést eredményezi.
A funkcionális padlómatrica
Egyetlen esetben jut központi szerephez a padlómatrica, ha forgalomterelő, irányító szerepkörben használják például reptereken, kiállítások pénztárainál, kórházakban, raktárakban, vagy bárhol, ahol segítség lehet a padlóra felfestett útvonaljelző. Ebben az esetben viszont nem marketing, hanem információs szerepkörben van jelen.

Grafikai tervezési szempontok
A kihívás ott kezdődik, hogy olyan médiumra tervezünk, amire az emberek rálépnek. Érdemes kerülni, hogy arcot, vagy olyan ábrát, formát tegyünk rá, amire nem szeretnénk rálépni, vagy valamilyen módon bántó lehet.
Az üzenetet vegyük minimálisra, mert nagyon kevés idő áll rendelkezésre a befogadásra. Tovább nehezíti az olvasást, hogy forgalmas helyen, ha sokan rálépnek, a teljes matrica képe nem látható egyszerre. Ezt érdemes külön figyelembe venni a tervezésnél.
Kreatív szempontból kétfajta matricát különböztetünk meg: ami önálló üzenettel bír és azt, ami egy kampány más elemére emlékeztet.
Az emlékeztetőnél a cél az, hogy a befogadóban felidézzen egy korábban látott kampányt, akár videót, akár köztéri, vagy nyomtatott kreatívot. Ez esetben nem cél az összes információ újbóli átadása, elég csak néhány jellegzetes elemet felidézni. Elég, ha a TV reklámban látott reklámfigura, vagy termék megjelenik.
Az önálló üzenet lehet egészen triviális is, mint például itt találod a fogkeféket a drogériában. Vagy utalhat egy akcióra, összecsomagolásra, vagy kedvező árra, ami vonzóbbá teszi az azonnali vásárlást.
Kivitelezés
A padlómatrica 4C nyomott vinylre készül, egyedi stancformát illeszthetünk hozzá. Kopásálló laminátummal látják el, hogy bírja a taposást. A laminátum kissé áttetsző, ezért a padlómatrica színe halványabb lesz, mint egy sima vinyl nyomat. Takarítógéppel, vagy műszálas kefével nem szabad mosni, mert felszakíthatja a laminátumot.
Az alábbiakban összeszedtünk néhány igazán kreatív megoldást a világból
2003 elején az Eskimo-Algida névváltás volt az egyik első kampány, amin dolgoztam. Eredetileg a Deák teret matricáztuk volna ki, de végül Ferenciek tere lett belőle. A kampány jó példa az emlékeztető marketingre, mert a TV kampányt egészítette ki a megjelenés.

A következő padlómatrica szolgáljon elrettentő példának. A lenti kreatívon egyszerűen túl sok az üzenet, ráadásul túl nagy ahhoz, hogy egyszerre befogadható legyen.

Forrás: Ambient Media Group
Az IKEA lépcsőfeljáróra applikált tároló hirdetésecsodálatosan használja ki a hely adottságait.

A lenti padlómatrica szintén lépcsőre került ki és a Parkinson-kórral élők szemszögéből láttatja a világot

A Unicef padlómatricája egyedülálló. Két oldalon nyomott felület, a felső oldala illeszkedik a padló textúrájához és ragad. Ha valaki rálép, magával viszi a cipőjén. A hátsó oldalon egy taposóakna képe látható, ami felhívja a figyelmet a szervezet taposóaknák betiltásáért folyó küzdelmére.

A végére hagytuk a padlómatrica császárt, egy igazán monumentális megvalósítást. A lenti képen egy bolhairtó spray reklámja látható. Az üzenet csak több emelet magasból áll össze a maga teljességében és kell hozzá pár tucat járókelő is. Ők statisztálnak ugyanis a bolha szerepében. Zseniális, nem?

Ha bármi kérdésed maradt a témával kapcsolatban, vagy érdekelnének a mi megoldásaink a Te márkádhoz, vedd fel velünk a kapcsolatot!