Jack’s néven indít új diszkontláncot a TESCO

Jack’s néven nyitott új üzletet a Tesco brit kereskedelmi lánc. A hazánkban hipermarketeiről ismert márka a Lidl és az Aldi német diszkontláncok piaci előretörésére reagálva hívta életre az új diszkont márkát.

Ki az a Jack?

A Jack’s áruház nevét Jack Cohenről, a Tesco alapítójáról kapta, aki az első világháborút követően fogott a kereskedelembe. Eredeti szakmáját tekintve szabó volt, a mesterséget apjától tanulta. Amikor 1917-ben jelentkezett katonai szolgálatra, ejtőernyővásznak készítésére osztották be.

Leszerelését követően elhatározta, hogy kereskedőként próbálja ki magát. Szándéka komolyságát jelzi, hogy a nászajándékba kapott pénzük teljes egészét a vállalkozásába fektette. Piaci standokon árusított, eleinte egymaga, majd feleségével közösen, később már rokonok, barátok és ismerősök bevonásával. A harmincas évek elején nyitotta az első TESCO üzleteket. A név a T. E. Stockwell teakereskedő cég első 3 betűjéből, és a saját monogramjából állt össze.

Az első boltok Becontree-ben és Burnt Oakban nyíltak 1931-ben,  belső kialakításukban is emlékeztettek egy piaci standra. Cohen legendásan jól tudta bevonzani a vásárlókat az üzletbe, látványos termékkihelyezések, brutálisan jó árak és lebilincselő kommunikáció elegyével. Nem ijedt meg a konkurenciától, számos alkalommal nyitott üzletet olyan helyen, ahok a konkurense már jelen volt és árversennyel, akciókkal csábította át a saját boltjába a vevőket.

A Tesco a hatvanas évek végére Nagy-Britannia 4. legnagyobb áruházláncává vált, fúziók és felvásárlások segítségével. Sikerének egyik titka volt, hogy az ötvenes években tanulmányozták az amerikai  szupermarketeket és ottani mintára alakították át a brit üzleteiket, ezzel hazájukban ők honosították meg az önkiszolgáló boltokat. Jack Cohen először a harmincas években járt az Egyesült Államokban, de ekkor még nem keltette fel az érdeklődését az új bolttípus, húsz év elteltével a fia kezdeményezésére vágott bele az új modell elterjesztésébe.

Vissza a gyökerekhez

A most csütörtökön megnyílt  Jack’s üzlet kommunikációjában visszatér a vállalat gyökereihez. A belső kialakítás a piaci standokat idézi. Az árukészlet ugyanakkor egyértelműen a Lidltől és Alditól kíván vásárlókat nyerni.

A Tesco hipermarketek 25.000 cikkelemből álló termékválasztékához képest a Jack’s üzletek mindössze 2.600 fajta terméket forgalmaznak, ami megegyezik a német diszkontláncok szűkebb választékával. A termékek 70%-a sajátmárkás, és nagy részük helyi gyártású. A maradék 30%-on viszont nagy, ismert márkák osztoznak.

A Tesco ügyvezetője cáfolta, hogy a Jack’s egyben utalás az angol nemzeti lobogóra, a Union Jackre, és a boltnyitás összefüggésben lenne a Brexittel. Elmondása szerint közel 3 évet töltöttek az új koncepció kidolgozásával. Az új bolttípusból 10-15-öt terveznek nyitni az elkövetkező hat hónapban, fele-fele arányban új lokációkon és meglévő Tesco üzletek átalakításával.